pondělí 26. září 2011

Apple iPad 2 ve službách fotografa - Tablet v akci I

V předchozím díle: Apple iPad 2 ve službách fotografa - Jak jsem se stal "jablíčkářem",  jsem popsal to, jak se to celé semlelo, že mám dnes Apple iPad 2 a jsem tomu rád. Přidal jsem i prvních pár praktických postřehů, které je třeba mít na paměti, když se pro iPad někdo rozhodne.

Dnes bych chtěl v praktických radách pokračovat.

Nákupem iPadu to nekončí

Připravte se na to, že investice do iPadu není tím posledním nákupem, který vás čeká.

Apple iPad Camera Connection Kit

Pokud chcete iPad používat k fotoaparátu, budete potřebovat tzv. iPad Camera Connection Kit, který obsahuje redukci na USB pro připojení fotoaparátu a pak čtečku SD karet.

Čtečku SD karet využije jejich majitel, pro ostatní je důležitá redukce na USB, pomocí které je možné k iPadu připojit fotoaparát a přenést z něj fotografie do tabletu. Zkoušel jsem i několik svých čteček, přes které bych nahrával fotografie přímo z karet, ale ani jednu mi iPad nepustil s odůvodněním, že žerou moc proudu. Každopádně je možné na trhu najít čtečky, které bez problémů k iPadu připojíte, stejně tak i redukce na CF či jiné karty, jako je originální od Apple na SD karty.

Pokud jsem připojil 5Déčko, 7Déčko nebo G11tku, tak jsem se vždy bez problémů dostal k výběru fotografií, které jsem si následně přenesl do iPadu k uschování nebo další editaci.


“Fusak”

Otázku, v čem budu iPad přenášet, jsem řešil od nákupu. Nabídka možností je neuvěřitelně široká. Já jsem se nakonec rozhodl pro Pleat Sleeve for iPad od Belkinu. Líbil se mi použitý materiál a přední kapsička, kam se vejde spousta užitečných drobností. Já v ní mám většinou koncovou nabíječku, univerzální USB kabel, stylus a camera kit


Smart Cover

Dlouhé čtyři měsíce jsem odolával nákupu Smart Coveru, což je speciální kryt na displej iPadu, který se jednoduše připojuje a odpojuje pomocí magnetů, slouží jako stojánek na několik způsobů a v neposlední řadě umožňuje automatické spouštění a usínání tabletu. Nicméně zkušenost s tím, jak tablet používám, mne nakonec přesvědčila. Oceňuji hlavně ty možnosti stojánku. Cena náročná, využitelnost výborná.


Nejen ochrana displeje

Koupil jsem si také fólii na displej. Měl jsem k tomu několik důvodů. Hlavním bylo lesklé krycí sklo, které je opravdu jako zrcadlo a databanka otisků v jednom. A pak i lehká obava z možného poškrábání. Nakonec jsem si pro dobrý poměr cena / výkon vybral OpticClear od Cygnettu. Líbí se mi na něm ta jemná matová struktura, která nejen intenzivně krotí odlesky, ale zároveň velmi zpříjemňuje dotykové ovládání, které se stává hladším a plynulejším. To vše při minimální ztrátě kvality zobrazení.


Psací potřeby

No a poslední věcí, kterou jsem si koupil, bylo stylusové pero, což mi umožnilo ve spojení s výbornou aplikací Bamboo Paper od Wacomu proměnit iPad v perfektní zápisník i prezentační nástroj, což využívám jak při fotografii, tak v práci. Pro dobrý poměr cena / výkon u mne tentokrát vyhrál stylus od Griffinu.

A to je z doplňků, které jsem si pořídil, vše. K ceně iPadu jsem tak musel přidat ještě necelých 2.500 Kč.

Než se vrhnu na představení aplikací, které používám, tak se ještě trochu zastavím u popisu toho, jak vlastně fotografie na iPadu fungují.


iPad a fotografie

Je několik základních cest, jak dostat fotky z i do iPadu.

Pokud chcete používat iPad ve spojení s fotoaparátem, pak je cestou výše zmíněný Camera Connection Kit. Po vložení SD karty nebo připojení fotoaparátu se spustí aplikace "Obrázky", což je základní aplikace od Apple, a v její záložce "Fotoaparát" se zobrazí náhledy na všechny fotografie a videa v podporovaných formátech, které jsou na kartě nebo ve foťáku. Uživatel má teď možnost buď všechny nebo vybrané fotografie naimportovat či smazat.

Nahrané fotografie jsou pak přístupné pro originální aplikaci Obrázky, tak i pro aplikace třetích stran. Popis těch nejzajímavějších, na které jsem zatím narazil, je o pár odstavců níže.

Pokud naopak chcete takto nahrané fotografie dostat do počítače, je postup takový, že pomocí dodávaného USB kabelu připojíte iPad k počítači, na kterém se tablet zobrazí jako samostatné zařízení. Ve Windows je tak iPad vidět v kolonce "Počítač" a tváří se v podstatě jako virtuální fotoaparát. 

Fotografie jsou uložené v generovaných virtuálních adresářích, ze kterých je možné je překopírovat. Protože je adresář virtuální, nejde smazat. Takže není možné použít například hromadný přesun všech adresářů.  Stejně tak není možné do adresáře nic dalšího nahrávat. S fotografiemi uvnitř adresáře je možné manipulovat dle libosti. Virtuální adresář zanikne s poslední fotografií v něm. Při příštím připojení v nabídce již nebude.

To, že se iPad tváří jako fotoaparát vede k tomu, že pokud jej připojíte k počítači a používáte pro správu fotografií nějakou aplikaci (např. Lightroom nebo Zoner), tak vám bude nabídnut jejich import a můžete tak vše používat stejně, jako když do počítače připojíte kartu nebo fotoaparát.

Posledním způsobem, jak dostat fotografie do iPadu, je program Apple iTunes. Což je oficiální program, který slouží pro synchronizaci veškerého obsahu mezi iPadem a počítačem. Je možné synchronizovat fotografie z vybraného adresáře, včetně podadresářů (všech nebo výběru) a nebo je možné brát fotografie třeba přímo z knihovny Photoshopu. Dle libosti a velikosti si tak na iPad můžete přenést celý svůj archiv :-) Já synchronizaci fotografií v iTunes využívám pouze pro nahrávání různých prezentačních portfólií.

Tak a hurá na ty aplikace.

Aplikace

Předtím, než se rozepíšu o jednotlivých aplikacích, bych rád napsal, že nic není víc dynamičtější, než svět aplikací v Apple App Store. Berte proto tento seznam zajímavých aplikací jako něco, co vzniklo ke konci září 2011. Příští měsíc to může být klidně všechno jinak.

Velmi bych přivítal, pokud máte zajímavou aplikaci, která může fotografům usnadnit jejich život, když se o ní zmíníte v diskuzi pod článkem i třeba se širším komentářem, proč vám zrovna přijde dobrá a jaké má výhody či nevýhody proti ostatním.


Foto aplikace

Foto aplikací je k dnešnímu dni jen na českém Apple App Store skoro tři tisícovky. Nutno přiznat, že kvalitních kousků je menšina, ale jsou. Přijde mi, že většina foto aplikací je zaměřena na to, jak v co nejkratším čase a s co nejmenší námahou fotografii "kreativně" zmršit.  Což není úplně to, co bych potřeboval.

Pro mé potřeby jsem hledal program, který umí zobrazit v plné kvalitě a rozlišení RAW soubor z mého Canonu EOS 5D Mark II  a 7D. Dále umí základní úpravy, které bych v terénu potřeboval pro následnou prezentaci na obrazovce nebo webu. No a jeden se našel :-)

PhotoForge2

PhotoForge2 (verze 2.1.1) je hvězdou mého srdce. Je to takový můj CaptureOne na iPadu :-)

Narazil jsem na něj úplně náhodou, když jsem si prohlížel jeho předchůdce, který mne moc nezaujal. Ale díky němu jsem narazil na informaci, že má novější klon, který je zcela jiné kafe.

Na PhotoForge2 mám rád, že si na nic nehraje, má jednoduché ovládání a hlavně zatím jako jediný program z mého seznamu umí zobrazit v plné kvalitě a rozlišení RAW soubor. Prosím neplést s tím, že nějaký program něco otevře a zobrazí. To totiž ještě neznamená, že zobrazí reálný obsah :-)

Díky tomu, že mohu prohlížet plný RAW, mám možnost kontrolovat každý detail na fotografii a rozhodnout se, jestli je OK nebo ne. Pro krajináře na cestách neocenitelná záležitost.

Z hlediska možných úprav fotografie je k dispozici snad vše na co si člověk vzpomene. Od křivek, přes úrovně, světla a stíny, vyvážení bílé, míchání barevných kanálů, obarvování, redukci šumu, ořezy, zmenšování, doostřování, rámování až po všechny možné automatické "mršící" filtry.  A aby toho nebylo málo, tak úplnou bombou je, že PhotoForge2 podporuje práci ve vrstvách! Takže je možné vesele maskovat, prolínat a lokálně upravovat atd. Samozřejmostí je i vizuální historie všech kroků s možností návratu do kteréhokoli z nich. Upravenou fotografii je možné uložit do JPG, PNG a nekomprimovaného TIFFu.

Za 3 dolary! dostane k dispozici prakticky to, co umí třeba CaptureOne za skoro stonásobek ceny!

Abych ukázal, že PhotoForge2 není za ty peníze žádné ořezávátko, tak přikládám výřez z fotografie, která vznikla exportem do tiffu z nijak neupravovaného RAWu Canonu EOS 5D Mark II. Pro porovnání jsem to samé udělal na počítači v CaptureOne. Rozdíl tam je, ale i tak mne to mile překvapilo.

Porovnání RAW konverze PhotoForge2 x CaptureOne 6x - plný náhled má 7MB :-)
Abych ale pouze nechválil, tak uvedu i jednu věc, která mi u PhotoForge2 zásadní chybí. Jsou to retušovací funkce, které program vůbec nemá a tak třeba odstranění stop prachu na čipu je v podstatě nemožné. Nicméně autor na nich již pracuje a mají být v další verzi.

No, a protože bych se upsal, než bych celé PhotoForge2 detailně popsal, rozhodl jsem se, že o něm natočím krátké prezentační video, ve kterém se vám jej pokusím představit. Video berte prosím s dostatečnou zásobou shovívavosti :-)


Tak to je PhotoForge2.

Odkazy:
Druhým zajímavým program je Snapseed.

Snapseed

Snapseed (verze 1.2) je ideální program na rychlé úpravy fotografií pro ty, které nezajímá plný přístup k RAWu. Program pochází z dílen společnosti Nik Software, kterou asi nemusím moc představovat.

Snapseed opět nabízí všechny důležité funkce pro úpravy fotografie včetně nepřeberného množství "kreativních filtrů". Bonusem je možnost využití jejich U-Point technologie, která umožňuje selektivní úpravy vybraných míst na fotografii.

Program nabízí neuvěřitelně jednoduché a efektivní ovládání. Pokud tedy chcete co nejrychleji a nejsnáze upravit fotografii na web, tak si myslím, že Snapseed nemá žádnou velkou konkurenci ani ve světě "velkých" počítačů.

Opět přikládám krátké ukázkové video.

Odkazy:

Posledním programem, který bych rád dnes představil, je Filterstorm Pro.

Filterstorm Pro

Do programu Filterstorm Pro (verze 1.4.1) jsem vkládal velké naděje. Patří sice mezi nejdražší fotografické programy na iPadu (stojí cca. 15$), ale odměnou je největší množina funkcí, která je pro tablet k dispozici.

Program se snaží částečně vycházet z filozofie obdobných aplikací z "velkých" počítačů. Na začátku je třeba fotografie naimportovat do "knihovny", kde je možné je zařazovat do "kolekcí", hodnotit, pojmenovávat atd... S vybranou fotografií je pak možné přejít do editačního módu. Přijde mi, že v porovnání s PhotoForge2 nebo Snapseed, je ovládání krapet složitější a rozhodně trvá delší dobu, než si na něj zvyknete.

U takto "profesionálně" pojatého programu mi opět zásadně vadí absence 100% náhledu na plný RAW. Stejně tak jsem zatím nepřišel na to, jak jde z programu na výstupu dostat něco jiného, než JPG. Na druhou stranu se mi velmi líbí způsob práce s filtry a možnosti maskování, které při dobře sestaveném postupu úpravy fotografie zcela nahradí vrstvy, které  program neumí.

Filterstorm Pro je velmi zajímavá aplikace, ke které si stále hledám cestu. Na podzim autor chystá novou verzi, která by měla přinést další vylepšení. Je možné, že z ní pak bude taková má nová vycházející hvězda. Uvidíme.

Autor má k dispozici skvělá demonstrační videa, tak se můžete podívat, co Filterstorm Pro umí a jak se ovládá přímo od autora. Pro představu vkládám základní instruktážní video.


Odkazy:

Toto jsou tedy tři fotografické aplikace, které jsem se rozhodl popsat. První dvě - PhotoForge2 a Snapseed intenzivně používám a tvoří mé hlavní foto aplikace. Filterstorm Pro beru jako dlouhodobější projekt, jestli k sobě najdeme cestu.

Nejsou to jediné aplikace, které jsem odzkoušel. Pokud bych měl jmenovat ještě dvě nejzajímavější, na které jsem zatím narazil, tak je to Photogene a Photoshop Express od Adobe. Zaměřením jsou obě aplikace z kategorie jako je Snapseed. Jenže z mého pohledu ani jedna nemá tak vychytané ovládání a při stejné nabídce možností jasně prohrávají.

Poslední aplikací, kterou vlastně intenzivně používám, je originální aplikace Obrázky od Apple. Což je vlastně takový velmi jednoduchý organizér, prezentátor a prohlížeč fotografií v jednom. Ten asi nemá smysl moc popisovat. Více je o něm na stránkách Apple.

No a to je pro dnešek vše. Představil jsem vám aplikace, které umožňují proměnit iPad 2 v takřka plnohodnotný počítač fotografa. Myslím si, že je to na tablet velmi dobrý výkon.

Rozhodně počítám s tím, že jsem hodně jiných kvalitních aplikací přehlédl. Pokud znáte jiné aplikace, které se vyrovnají výše zmíněným, napište o nich do diskuse.

Příště to bude trochu o počasí, cestování a čtení.

Všechny díly seriálu:

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Skvělé. Těším se na další pokračování - neotálejte :-)
Pro info o čtečce CF karty zde: http://store.micgadget.com/card-readers/280-ipad-2-cf-card-camera-connection-kit.html
Natvrdo je to pak testováno tady: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-11412-11522

Anonymní řekl(a)...

Velice se mi osvědčila aplikace Photo Manager Pro, která je v podstatě perfektním organizérem, prohlížečem a prezentátorem fotek. O mnoho tříd převyšuje aplikaci Obrázky.Pro organizaci fotek nepostradatelná.

Petr Pazour řekl(a)...

Díky za tipy a komentáře. Nový díl je na světě:

Apple iPad 2 ve službách fotografa - Kam vyrazit a jak tam asi bude

PP

CHOZE řekl(a)...

Ahoj, existuje nějaká možnost jak si na iPadu zobrazit fotografie z foťáku a mohl promazat fotografie rovnou na CF aniž bych musel kopírovat fotografie do iPadu? Předem díky za radu...

Petr Pazour řekl(a)...

CHOZE: ano, ve verzi iOS5 umí aplikace Obrázky mazat fotografie přímo z karty aniž je nutné je nahrávat. Má to jen malinkatý háček v tom, že není možné si před smazáním prohlédnout mazanou fotografii ve větším měřítku než v náhledu. Je ale možné, že aplikace třetích stran něco takového umožňují. Petr

Anonymní řekl(a)...

Pokud nahraju fotky z fotaku/karty do iPadu, je mozne je pak nejak dostat zpatky ven napr. na SD kartu, USB disk, flashdisk atd. bez pouziti pocitace?

www.eriino.sk řekl(a)...

Ja by som si chcel teraz zadovazit nove 5D k tomu wifi SD kartu a sparovat to dajako s Ipad-om. Skusalite ste nahravat fotky do ipadu cez wifi? Myslite ze by to islo?

Petr Pazour řekl(a)...

Pro www.eriino.sk: Dobrý den, bude záležet, jakou wifi sd kartu si pořídíte. Pokud to bude řešení od Eye-Fi, tak ty nabízejí přímo vlastní program do iPadu, který vše řeší. Více je k dočtení zde:
http://support.eye.fi/features/direct/ios-eye-fi-app/. Nedávno podobnou kartu oznámila Toshiba, ale tam nevím, jak to bude celé řešené. Petr Pazour

Petr Pazour řekl(a)...

Pro Anonymní: nejsnazší řešení jsou asi bezdrátové disky. Oficiální cestou nelze USB používat pro export. Je ale možné, že to již někdo vyřešil pomocí aplikace třetí strany nebo v Jailbraiku. Petr Pazour

marcelkonecny řekl(a)...

Pekny clanek

Anonymní řekl(a)...

Zdravím, chci se zeptat. Všude kde jsem pátral se hovoří o importu fotek, videí z fotoaparátu, SD karty do I Padu. Existuje také naopak možnost jak fotky, videa z IPadu exportovat na SD kartu ( rozumím, že potřebuji Camera Connection Kit a ten i mám) ???

lmjk řekl(a)...

Náhodou jsem narazil na tento Váš článek. Moc by mě zajímalo, jaké jsou Vaše zkušenosti po delším čase používání a taky mě zajímá, jak vlastně iPad pracuje s fotografií? Nikde nemůžu najít přesnou specifikaci... mám totiž zato, že při importu jpg souborů (do systémového úložiště fotografií) provádí novou (docela silnou) kompresi. Na retina displeji iPadu 3. gen. je to velmi znatelné. Importuji fotografie z programu Aperture a zatím se mi nepodařilo, aby to byly přeneseny 1:1. Máte o tom nějaké povědomí? Díky.

Unknown řekl(a)...

Také by mě zajímalo, zda při importu fotek z SD karty zůstáva zachována jejich kvalita. A dále když v základní aplikaci obrázky provedu úpravu otoćení, tak jestli je tato oprace provedena bez ztráty kvality?

Unknown řekl(a)...

Poraďte, mám v iPADU stovky fotek a vybrané jsou "uložené" ve virtuálním albu např. "výběr". Jak dostanu tyhle fotky do PC? Je nutné zase kupovat nějaký software? WIFI není řešení, na cestách většinou není a různé párování a podobné šaškárny nemusím. Hledám onu jednoduchost systému iOS. Bohužel nenalézám.