středa 8. října 2014

Capture One 8 - velmi povedená evoluce

Capture One od společnosti Phase One je již několik let mým hlavním programem na zpracování RAW souborů. Mám ho rád, i když soužití s ním není vždy lehké. Všechny trable ale házím za hlavu v okamžiku, kdy se podívám na výstupní kvalitu mých fotografií, které Capture One produkuje. Ta je zkrátka famózní.

U příležitosti letošní Photokiny vyšla nová verze s pořadovým číslem 8. Na trh přišla po dvou letech, což je, vzhledem k dřívější roční periodě, docela dlouhá doba. Proto se tak trochu čekalo, že “osmička” bude něco velkého. Nakonec to není revoluce, ale velmi povedená evoluce.

Labužnická Retina

První, co nelze přehlédnout, je změna designu. Nový vzhled vychází z osvědčené podoby starších verzí, jen se v souvislosti s trendy převlékl do čistší podoby. Asi nejvíce si tuto změnu užijí uživatelé jablíček s Retina displejem. Na nich je opravdu radost s Capture One pracovat.

Pracovní plocha Capture One 8

Svižná a stabilní

Při každodenní práci si nelze nevšimnout, že osmička je výrazně svižnější než předchozí verze. Jestli jen kvůli tomuto bylo nutné ty dva roky čekat, tak to za to rozhodně stálo. Celková svižnost souvisí nejen s běžnou prací v programu, ale zasahuje i práci s RAW formáty. Tuto změnu jsem ocenil hlavně jako nadšený uživatel fotoaparátu Fuji X100S, více v článku: Fuji X100S - skoro geniální foťák. Jak známo Fuji používá specifickou barevnou masku a proto je třeba použít i upravený algoritmus zpracování. U sedmičky to bylo asi nějaké dobastlené, protože vlastní načtení RAWu trvalo docela dlouho. To je s novou verzí minulostí a práce s RAF soubory je teď velká radost. Nicméně speciality Fuji asi hoši od Phase One nemají ještě úplně pod kontrolou, protože stále funguje omezení u automatické detekce hran při malování výběru pro lokální úpravy.

Nové jádro

Capture One obsahuje opět vylepšené celé základní jádro zpracování. Hlavní důraz byl kladen na co nejvyšší přirozenost výsledné fotografie. Již dříve naimportované soubory je třeba přezpracovat přes nové jádro, protože až pak je možné plně využít všech možností nové verze. 

Přepracované HDR

Mezi má oblíbená “hejblátka”, která často používám, patří dva nástroje pod označením HDR. S pomocí funkce Highlight je možné vrátit kresbu do světel a stejně tak je možné prosvětlit stíny s funkcí Shadow. Do osmé verze Phase One obě tyto funkce zcela přepracoval, aby výsledky více odpovídaly reálnému světu a méně připomínaly takovéto přehnané HDR. Musím uznat, že se to dost povedlo a díky tomu, že je možné tyto nástroje používat konečně i u lokálních úprav, jsem dostal do ruky ještě silnější nástroj, jak z těch našich čipů vymáčknout opravdu dnešní maximum.

Ostatně podívejte se na následující ukázku, která krásně demonstruje sílu nového jádra a upravených HDR nástrojů.

Ukázka možností nového jádra a nástrojů HDR.
Vlevo Capture One 7, vpravo Capture One 8.
Stejná fotografie, stejné nastavení.
Osmička dává výrazně přirozenější vzhled.

Konečně lokální úpravy bez omezení

U lokálních úprav došlo k další zásadní evoluci. Od jejich zavedení, což bylo v šesté verzi, bylo možné ve vrstvách úprav využívat pouze omezenou množinu funkcí, jako je kontrola expozice, selektivní práce s barvou či zřetelnost (clarity). Od osmé verze se množina funkcí výrazně rozšířila a nyní je možné pro lokální úpravy využívat všechny hlavní funkce. Asi nejvíce potěší HDR nástroje, vyvážení bílé či redukce šumu. Zajímavou možností je i posun nakreslené masky, což může pomoci s přesnějším usazením úprav ve fotografii. Tady Capture One tak trochu konečně dospěl. 

Pryč s nechtěným

S osmou verzí přišla i jedna opravdová novinka. Tou je možnost retuše pomocí funkcí Clone a Heal. Nejsem si zatím jistý jejich potenciálem, vzhledem k tomu, jak jsou koncipované. Rozhodně to ale není nic, co by v této oblasti ohrozilo Photoshop a jeho silné retušovací nástroje. Clone je podobný nástroji Clone Stamp a Heal funkci Healing Brush z Photoshopu. Rozdíl je ale v tom, že pokud chcete retušovat více míst, je třeba pro každou tu retuš založit novou vrstvu, protože se pracuje tak, že štětcem označíte oblast, kterou chcete retušovat a pak vybíráte jinou oblast z obrázku, kterou tam chcete buď přímo naklonovat pomocí Clone, nebo citlivěji zasadit pomocí Heal. Pokud v jedné vrstvě štětcem vymalujete více oblastí, tak je vidět, jak se v nich posouvá celá ta vrstva pod ní vrstva. Zde bych rád připomněl, že i v této verzi stále platí omezení na 10 vrstev úprav.

Ukázka možností klonování a dostupných nástrojů u vrstev.

Skvělé drobnosti u výřezu

Dvě drobnosti a co udělají radosti. První je přidání poměru dle originální velikosti. Hurá. No a pak je tu konečně i možnost spolu s nastavením výřezu si jej libovolně natočit, pokud je třeba. Fakt drobnosti, ale občas zjednoduší život.

Šikovného kontrastu není nikdy dost

Funkce Clarity je kouzelný nástroj. Do fotografie vrací kontrast ve středních tónech. Speciálně ve fotografiích krajiny je to neocenitelný pomocník, který pomůže vytáhnout detaily a zvýrazní vnímání prostoru či pohybu. V osmé verzi metody s názvem Classic, Neutral a Punch doplnila nová s vysvětlujícím pojmenováním Natural, která by měla být méně důrazná a přirozeněji fungovat v přechodu světla a stínů.

Ukázka možností nástroje Clarity.
Nová volba Natural je vlevo nahoře.

Dost bylo vyžehlených fotek

Asi to v době honu za co nejvyžehlenější fotografií překvapí, ale správně nadávkovaný kvalitní šum má blahodárný vliv na výsledný dojem z fotografie. Já sám jej často do souborů pro velkoformátový tisk přidávám. Capture One na nás myslel již v minulé verzi, ale osmička převedla přidání šumu do samostatného nástroje. Nově si můžu zvolit z několika druhů šumu a spolu s intenzitou si nastavit i granularitu.

Jak dostat do fotky zpět kvalitní šum :-)

B&W

Možnost kvalitního převodu do černobílé fotografie také není žádnou velkou novinkou. V osmé verzi byla i tato funkce přepracovaná, aby mohla lépe konkurovat speciálním pluginům alá SilverEfex Pro. Zkusil jsem si, je to o dost lepší, ale náročnější fotky je stále rychlejší převádět jinde.

Ukázka černobílého převodu.

Co na závěr?

Snažil jsem se popsat ty nejdůležitější změny z pohledu toho, jak Capture One používám. V release note je možné najít další drobná vylepšení a seznam řady fotoaparátů, které jsou nově podporované.


Osmička není určitě očekávanou revolucí. Jako dlouholetý uživatel ale můžu rozhodně potvrdit, že za poslední léta jde o nejlepší verzi Capture One a je radost s ní každý den pracovat. 


Zajímavé odkazy:

9 komentářů:

David Hájek řekl(a)...

Taky sem to jeden cas testoval. Pak sem nasel Dxo Optics Pro a prestal pouzivat vsechny radoby RAW konvertory

Anonymní řekl(a)...

Davide,
v čem je Dxo Optics Pro lepší než Capture One, Lightroom ... ?

Anonymní řekl(a)...

Best photo editing software comparison
RAW Converters Comparison
Non-destructive photo editors

http://photo-typ.blogspot.com/2014/09/best-photo-editing-software-review.html

David Hájek řekl(a)...

Jednoduchost. Kdyz se naucis fotit pro DxO - vse to dela automaticky. Cokoliv sem zatim zkousel, tak to zbytecne zdrzuje abych docilil nejakeho vystupu.

DxO je jediny program na trhu co zaroven testuje fyzicky kombinace fotak + objektivy.

Ostatni me pripadne, ze to hadaji od oka.

Od doby co mam DxO neresim, nejlepsi, nejostrekjsi - vsechny objektivy maji vady. DxO ty vady rozumne odstrani.

Digital moc nepouzivam - DxO doladi nedokonalosti digitalni techniky.

Vyfotim - nahraju do pocitace - protahnu DxO. jeden obrazek max. 1 minuta. Tohle zadny jiny program neumi.

Anonymní řekl(a)...

právě zvažuji zda jít z LR do DxO nebo CaptureOne
nechce se mi opravdu experimentovat
(než něco člověk prozkoumá sežere to moooře času)

co mne odrazuje:
předpokládám nemohu použít presety z LR co mám ... :-(


nerozumím: "Digital moc nepouzivam..."


díííky za postřehy!
pavel

David Hájek řekl(a)...

Fotim stredoformat film - digital je dobrej akorat pro turistiku a beru ho do ho kde ozelim kvalitu na ukor vahy.

DxO ma spousty profilu a zbytek si doladis.

DxO ma trosku jinaci ovladani - spousty lidi na to nadava.

Proste si to vsechni stahni a vyzkousej. Kazdymu sedi neco jinaciho. Pro me jsou vsechny ostatni programy zbytecne pomale a komplikovane.

Pouzivam ACR (Adobe Camera RAW) ve Photoshopu obcas - Ligthroom je zalozen na ACR. ACR/Lightroom je profi nastroj.

DxO je pro turisty a lidi co nemaji cas si hrat s pocitacem a radsi foti.

Musis si to vyzkouset - kazdy ma jinaci nazor. Za chvily me tady zacnou kamenovat - kazdy si brani svuj "nejlepsi" program a nikdo neprizna, ze vyhodil zbytecne penize za sracku ;-) Jako bych nebyl jinej par let zpatky.

Anonymní řekl(a)...

Tak to asi pouzivas nejake zazracne filmy - protoze napr. Sony snimace prekonavaji stredoformat jak v rozliseni, tak v dynamickem rozsahu dokonce o 6EV. Nicmene tech lidi co stale veri tomu ze jejich foceni na film je kvalitnejsi znam dost, a veri tomu i kdyz jim ukazu fotku 50x60 s APS-C zrcadlovky kterou z hlediska ostrosti nepoznaji od sveho Hasselbladu. Stredoformatovych fotaku vlastnim hodne, ale ani naskenovany vystup z Mamiye RZ67 v plne kvalite neprekonava posledni generaci snimacu v zrcadlovkach.

DXO sice umi delat vsecko automaticky, jenze to ve vetsine pripadu dela spatne - neexistuje zadne zazracne nastaveni, ktere zlepsi jakoukoliv fotografii. v DXO je spousta funkci, ktere funguji automaticky dobre - ale jen u par fotek, u dalsich je treba nastaveni hodne upravit. DXO napriklad naprosto nezvlada kompenzovat prepaly, coz Capture One umi dokonale.

DXO opravuje nedostaky digitalni techniky - ano, jenze nezvladne dobre udelat ani odstraneni chromaticke aberace (narozdil od Capture One kde to funguje o poznani lepe).

V jedne veci mas ale pravdu - kazdy si brani ten svuj program - vcetne tebe. A nepriznas, ze mnohdy je vystup z DXO horsi nez JPGy primo z fotaku.

David Hájek řekl(a)...

Anonymni ma velke reci, ale mas strach ukazat sve jmeno.

Mozna digitaly jsou uz dneska lepsi jak film, ale kdo ma miliony na digital stredoformat system kdyz muze za 50 tis mit komplet film v, pro vetsinu, nerozeznatelne kvalite.

Kdyby existoval scanner (i treba bubnove), ktery by byl schopen nascanovat film - pochopil by si jakou krawinu tvrdis.

DxO je sracka, tak jako kazdy manipulacni program na obrazky. Vse zacina kvalitnim zakladem, coz vetsina modernich fotografu nezvlada.

Ktery clovek foti s prepalem? Jen idiot co foti v poledne a nepochopil umeni svetla.

DxO neni zadny zazrak, tak jako kazdy jiny SW. Umi jen automaticky a jednoduse zlepsit kvalitni zaklad.

BTW jeste sem nevidel zadny fotak co umi lepsi vystup (primo z fotaku) jak pocitac.

Fakt by me zajimalo jak vypadaji tvoje fotky kdyz meles takovy howadiny.

Tomáš Zýka řekl(a)...

Ahoj, prosím kde přehodím ty panely nástrojů doprava a náhledy fotek zespodu doleva? :D Díky Tom